Cathedral of Dormition holds a special place in Russian history and culture. The cathedral had for many centuries served as Russia's state and ritual center where grand princes were proclaimed and appendage princes swore allegiance to them, Czars were enthroned and, later, emperors were crowned. It was here that bishops, metropolitans and patriarchs were inaugurated, governmental acts were read out and grand services were held before the beginning of military campaigns and after their victorious completion. It is the resting place of the heads of the Russian church of the 14th-17th century period, among them the relics of thaumaturgies Peter, Jonas, Philip and Hermogen. The lofty destination of the cathedral accounted for the special attention accorded to it over centuries, with the best architects, artists and jewelers doing their utmost to adorn it and the rulers donating numerous objects of worship. In the beginning of 20th century when the world discovered for itself the phenomenon of Russian medieval painting, the world's best collection of 12th-17th century icons was found in the Cathedral. The world's knowledge of Russian art would have been much poorer but for the relics of the Cathedral of the Assumption.
The erection and reconstructions of the cathedral took place at crucial periods in Russian history. It was founded in the early 14th century when the Moscow princes had just started bringing all Russian lands together, and Ivan Kalita was contending for grand princedom writ. In 1326, Metropolitan Peter whose seat was in the city of Vladimir, and prince Ivan Kalita laid, at the top of the Kremlin Hill, the cornerstone of the cathedral consecrated, like the main cathedral in Vladimir, to the Assumption of the holy Virgin. Moscow emerged on the political scene as the successor of Vladimir. In December 1326, Metropolitan Peter passed away and was buried in the cathedral whose construction had not been completed yet. His successor, Metropolitan The Ognost moved his residence to Moscow, which further strengthened the positions of the Moscow princes in their contention for grand princedom and the unification of Russian lands.
Experts have long attempted to reconstruct the initial aspect of the cathedral. The material evidence on which they base their conclusions is confined to the 15th century icon "Metropolitan Peter. “Vita icon" in which the cathedral is shown, and the remains of the foundations discovered by archaeologists. It was a single-dome church of modest size with tall chapels adjoining the main section on three sides. The walls were decorated with modest bands of carved white stone.
In 1344, Greek artists and their Russian pupils decorated the first cathedral building with frescoes and probably they painted some surviving icons. Among these it the breast-size image of Christ pantocrator which already in antiquity became known as “The Saviour of the Firce Eye” an epithet conveying the idea of the stern and formidable image. Considerable dimensions and the visage create the impression with pronounced wrinkles on the forehead, hollow cheeks and penetrative eyes. The tension is heightened by the contrasting combination of dark green and almost white colors in the depiction of the face and the bright red coloration of the mouth.
In 1395, troops led by powerful Tamerlane were approaching Moscow.
10 января 1589 в приделе Похвалы БР многочисленный собор архиереев избрал митрополита Иова патриархом Московским и всея Руси.
Митрополит Филипп I, задумав перестройку храма, собрал много серебра с монастырей и церквей, которые обложил для того тяжкою данью, а также от бояр и торговых людей, принесших добровольные пожертвования.
В марте 1475 в Москву прибывает знаменитый итальянский архитектор, инженер, фортификатор, гидротехник и литейных дел мастер Аристотель Фьораванти со своим сыном Андреа и помощником Петром. Жалование ему положили десять рублей, или два фунта серебром, в месяц. Фьораванти не стал использовать оставшиеся стены рухнувшего собора, а сломал их с помощью специального тарана. Затем в районе нынешнего Калитниковского кладбища был построен кирпичный завод, выпускавший прочный большемерный кирпич. В июне 1475 приступили к рытью траншеи и забивке дубовых свай под фундамент. Оставив постройку под наблюдением сына и помощника Петра, Фьораванти едет знакомиться с русской архитектурой во Владимир и Суздаль, а затем дальше на север до самых Соловков. По дороге посетил Ростов Великий, Ярославль, Вологду и Великий Устюг. Он оказался первым европейским путешественником, начиная с IX века, который достиг северного Поморья. Шестидесятилетний Фьораванти совершил это нелегкое путешествие вдвоём с проводником-переводчиком.
Работы на стройке шли быстрыми темпами, и летом 1476 стены уже были выложены «по киоты», то есть до аркатурного пояса. Новшеством при строительстве были железные связи, заложенные в кладку для прочности, кирпич на леса уже не носили на плечах, а поднимали с помощью специальной лебедки, которую русские мастера назвали «векшею». На четвертое лето собор вчерне был готов. Для облегчения сводов их вывели толщиной в один кирпич. Кроме большой средней главы, собор увенчивали ещё четыре меньшие маковки. Барабаны глав для облегчения также сделаны из кирпича. Выложили мозаичный пол, перед западным входом построили открытую террасу («лоджу»), что тоже было новшеством.
Летом 1479 стройка была закончена. Новый собор не был копией владимирского Успенского собора, хотя сохранял общность основной идеи. В плане Аристотель впервые в русской архитектуре вместо тяжеловесных четырёхугольных пилонов использовал круглые столбы. Внутреннее пространство стало просторным и напоминало зал для общественных собраний, наполненный светом и воздухом. Фасады храма разделяются на равные части сильно выступавшими пилястрами. Через все фасады, кроме восточного, проходит арочный пояс владимиро-суздальского типа. Его пропорции соответствуют пропорциям аркатур Дмитриевского собора и храма Покрова на Нерли. Вероятно, Фьораванти обмерял их и зарисовал в свой путевой альбом во время поездки во Владимир. Южный фасад собора, выходящий на Соборную площадь, трактуется мастером как главный. Асимметрия фасада воспринимается слабо благодаря небольшой стенке, закрывающей абсиды. Четыре равновеликие арки закомар возвращают нас к итальянским аркадам Филиппо Брунеллески.
Thus surrounded by structures on all sides, the ageing building survived until the year 1472 when the ruler of All Russia, Grand prince Ivan the Third decided to build for himself a residence adequate to his high position. The new Kremlin was to symbolize the grandeur of the Russian state, which had united practically all Russian principalities and was now the center of Orthodoxy after the downfall of Byzantium. He began with the erection of the cathedral, which was to reproduce the size and appearance of the majestic Cathedral of the Assumption in Vladimir built in the 12th century, the golden age of the Vladimir-Suzdal land. Yet the construction work started in 1427 by architects Krivtsov and Myshkin eventuated in a disaster in 1474 when the already vaulted huge building collapsed. To resume work, Ivan the Third invited Aristotle Fioravanti, a prominent Bologna engineer and architect. In a matter of five summer seasons he cleared the debris and built the cathedral, which we see today. Contemporaries attached special significance to that undertaking and a detailed story about the erection of the Cathedral of the Assumption was written into chronicles. The chroniclers closely followed the progress by Fioravanti, such as demolition of walls with fire and water, the use of extra durable bricks in combination with white stone, utilization of metal joints, and the drafting of the layout according to the compasses and the ruler.
12 августа 1479 митрополитом Геронтием совершено торжественное освящение нового собора.
25 августа в него торжественно перенесли мощи митрополита Петра, строителя собора при Иване Калите. Иван III устроил для духовенства, бояр и приближенных парадный обед и раздал богатые подарки. Щедро был награждён и строитель собора, а также его помощники.
The building impressed contemporaries as something "majestic, lofty, radiant and spacious". Although Fioravanti copied the prototype, a cruciform five-domed church, rated accurately, he produced an entirely new structure from the architectural viewpoint. The building, which perfectly suited its ceremonial purpose, had a tremendous impact on 16th century Russian architecture.
Со строгим внешним обликом контрастирует богатство внутреннего убранства. The interior is still more distinctive. The metal joints and one-brick-thick vaults allowed Fioravanti to increase the dimensions of all internal articulations to the maximum. All the vaults are of the same height, while the round pillars, rather than crowding, create the impression of a vast auditorium. The chronicler noted this as he compared the cathedral with a gala palace chamber. Over centuries the cathedral did not change its aspect appreciably notwithstanding numerous repairs and restorations. In the beginning of the 17th century the vaults were rebuilt and the shapes of the roofs and domes were somewhat changed. At the end of the past century major restoration operations were carried out, reconstructing the initial shape of the windows, removing layers of plaster from the walls and exposing the white stone masonry. The original facing was largely replaced.
Shortly after the completion of the construction work they began decorating the cathedral.
В 1482 Дионисию с товарищами заказан Деисус с праздниками и пророками.
В 1514 стены и столпы собора украшены иконописанием, фресками по золотому полю.
После страшного пожара 1547, истребившего или разрушившего более или менее почти все здания в Москве, Иоанн возобновил собор, позолотив при этом верх.
Моление Иоанна IV в Успенском соборе перед началом похода на Казань: "И положив завет з Богом ...перед иконою Спасовою глаголя: ...аще ныне погубиши враги моя Казанцы и предан ми град их Казань, то воздвигну святыя церкви в нем во славу и похвалу пречистому ти имени, и проваслави утвердити хошу..." Это завет о создании православного града на месте татарской Казани: "...безсерменство имам потребити и веру их ...до конца искоренити".
In 1551, a praying platform was made for Ivan the Terrible to the right of the metropolitan's stone platform, close to the grand southern door. It is most likely that Novgorodian masters did this unique piece of work. Diverse decorative motifs are represented and diverse wood carving techniques once widespread in Russia are employed here. At the base are four round sculptures of fanciful beasts which carry a structure square in plan with intricately shaped columns, rail posts and valances, terminated with a whimsical tent carrying numerous kokoshniks, rosettes and vases. In literature this contraption is often referred to as Monomach's throne having in mind the texts inscribed on the doors and the twelve low-relief’s on the walls illustrating "The Tale of the Princes of Vladimir", the story of how the Monomach crown, and other regalia were brought to Russia. "The Tale" appeared at the turn of the 15th century, authored by Russian ideologists who sought to substantiate the legitimacy of the Moscow princes' authority.
The unification of Russian lands under Moscow was accompanied by the unification of the cults of local saints, resulting in the emergence of the centralized Russian Church. Simultaneously the number of icons in the cathedral considerably increased. They were now placed in icon-cases standing along the walls and round the pillars. The property of the cathedral is listed in the earliest of the surviving inventories made in the early 17th century. Many large icons of local saints were painted specially for the cathedral.
В 1626 с участием царя с царицей и патриарха Филарета состоялось положение "ризы господней", присланной в дар московскому царю персидским шахом Аббасом.
В 1642 и 1644 псковским иконописцем Иваном Паисеином произведено возобновление живописи (старое письмо тщательно снималось на листы). Золота на возобновление употреблено 210100 листов на 1721 червонец.
Храм поражает цельностью пропорций, лаконизмом художественных средств, а его интерьер - высотой, простором, обилием света и воздуха. "...Бысть же та церковь, - говорит летописец, - чюдна велми величеством, и высотою, и светлостию, и звоностию, и пространьством, такова же прежде того не бывала в Руси, опроче Владимирской церкви, а мастер Аристотель".
Кафедральная соборная церковь Успения Пресвятой Богородицы не входила в число седми московских Соборов и считалась над ними большею и высшею.
Клирики собора составляли приход церкви Константина и Елены (1651 ).
25 февраля 1711 в присутствии царя объявлено было народу о войне с турками.
18 декабря новый император Пётр Великий вступил в древнюю столицу царей и в Успенском соборе благодарил Бога за мир со Швецией.
Некоторые соборы (Софийский в Вологде, Смоленский собор Новодевичьего монастыря в Москве, Успенский в Троице-Сергиевым монастыре) - отголоски главного храма Кремля. Про Вологодский собор прямо сказано в народной песне, что "грозный царь", при котором он был построен, взял образец "с московского со собору со Успенского".
В 1812 французами унесено из собора 18 пудов (288 кг) золота и 325 пудов (5200 кг) серебра.
Комиссию по заведованию зданием собора возглавлял В.С.Марков, в дальнейшем настоятель (1911 ) храма Христа Спасителя в Москве.
The cathedral built of moderate-size white stone blocks has facades articulated by massive pylons of the same width and height. The altar apses, far-projecting semicircles as a rule, are flattened and concealed behind the pylons. Fioravanti preserved the earlier chapels, placing them in the lateral sections of the channel. The walls are practically devoid of decor. The narrow slit like windows, the receding portals and the carved architecture, belt submerged into the depth of the wall and supported by engage columns, while setting off the solidity of the walls, accentuate the monumental sternness of the cathedral. Five closely set powerful domes terminate the building. Contemporaries appreciated the monolithic quality of the structure, nothing that it gave the impression of a single stone. The geometrically lucid composition, the distinct proportions, monumentality and significance distinguish the cathedral from the surrounding buildings. Certainly this Cathedral is the architectural center of the smart Cathedral Square.
?
Спас Златая Риза
в барабане юго-восточной главы (~1650 )
Похвала Богородице {4138}
икона
7 отроков ефесских
Вавилонская пещь
гроб Господень
Евангелие Лицевое
Ухова Т., Писарская Л. Лицевая рукопись Успенского собора. Л., 1969.
Св. Алексий, митрополит, со сценами Жития {h0006} ( - 1945)
Св. Пётр, митрополит, со сценами Жития {2303}
Успение {2897}
Мануил
Паисеин И.
Пётр
Успение {3222}
Ушаков С.Ф.
Благовещение
многочастник {4573}
Богородица на троне {4134}
Владимирская
список I {5413} ( - )
Симон {2724}
Встреча Марии с Елизаветой
Спас Эммануил с архангелами {h0040} ( - )
Кипрская {3391}
Корсунская {3100}
О Тебе радуется {4166}
Одигитрия
О Тебе радуется
Печерская
Прославление БР
Псковско-Покровская {2962} ( - )
Путь Христа на Голгофу {2089} ( - )
Распятие с предстоящими {4653}
Рождество
на северной стене
Св. Алексий, митрополит, со сценами Жития {h0006} ( - )
Св. Георгий Победоносец
Владимир: церковь св. Димитрия ( - 1380)
М: собор Успенский
Свв. Зосима и Савватий, в житии
Свв. Пётр и Павел
Спас Всемилостивый
Спас на престоле
?
?
Спас "Ярое Око"
Тихвинская {3830}
Умиление {2115}
Успение
Пётр {3222}
Явление архангела Михаила Иисусу Навину {h0045} ( - )
фреска
"По учинении сметы, поданной государю за руками иконописцев Ивана Паисена с товарищами, оказалось, что если собрано будет государевым изволением знаменщиков и иконописцев шестьдесят человек, то всю соборную церковь уповательно можно подписать в два лета. По приготовлении красок и всего материала, потребного к сему делу, начали левкас делать из старой извести, которую возили из Ростова. В привозе оной значится 200 бочек, ценою каждая по 50 копеек, и притом за провоз 50 же. Оную же известь в левкас претворяли следующим образом: смешав с водою, цедили в 20 творил через решето, в творилах гребками мешали и из Москвы-реки воду в определенные часы переменяли; емжуг же, или сор с пеною с известки снимали и потом оную со льном сбивали; а лен приуготовляли так: оный на мельницах терли и выбирали из него кострицу, а потом сушили в ведренное и теплое время на шестах, а в ненастное время нарочно избы топили, изсуша, вили веревки, и, изрезав их, в творилах же, с известью мешали; таким образом, приуготовив левкас, снимали со стен старое иконное письмо на бумажные листы; потом старый левкас сбивали и, где оказывались сверху на сводах трещины, заливали их вареною смолою. Очистив стены, набивали оные для укрепления новаго левкаса гвоздями, где же гвозди в стену не входили, то навертывали нарочно сделанными пробоями, а потом левкасили вновь стены и, чтобы гладок был левкас, потирали оный ветошками. Учредив все таким образом, писали иконописцы на стенах без свеч, а по необходимости и при свечах, против снятых стараго письма рисунков, растворяя краски на яйце, да на пшеничной вареной воде, в киноварь же и сурик - масло, а в бакан и ярь - нефть и скипидар клали, золотили же только на олифе, и оное стенное письмо покрывали олифою ж. Ревностно продолжая сим порядком свой труд, окончили иконное писание в 1644 году".
Under a special edict issued in 1642, about a hundred and fifty artists were brought to Moscow from different towns to decorate the cathedral. The czar’s icon painters Ivan and Boris Paisein and Sidor Pospeyev headed the team. An immense volume of work was handled within two short summer seasons. It is exactly those paintings that have reached us, although with considerable losses. Among the factors behind their poor preservations, were inadequate temperature and moisture conditions, leaking roofs, soot and, as a result, numerous refurbishing.
На сводах собора размещены композиции на темы двунадесятых праздников. В верхней части северной и южной стен также иллюстрируются евангельские сюжеты - притчи. В третьем ярусе начинается повествование о земной жизни Богородицы. Во втором ярусе располагаются композиции на тему Акафиста Пресвятой Богородице - торжественных песнопений, посвященных Богоматери. В самом нижнем ярусе - изображения семи вселенских соборов, на которых вырабатывалась догматика Православной церкви. На западной стене по традиции помещена грандиозная сцена Страшного суда.
Тимофеев Ф.
Two old-time frescoes - “Forty Martyrs of Sebastian” and “Seven Sleeping Youths of Ephesus”- have survived in the Chapel of the Apostles Peter and Paul, and another fresco, “Three Youths in a Fiery Furnace”, has remained on the wall of the altar. Another fragment, small yet very important for the study of early painting, has been discovered recently behind the canopy over the sepulcher of Metropolitan Peter. It is a fraction of their composition “Forty Martyrs of Sebastian”, obscured and partly scarped off while building the canopy. While other surviving paintings have come down to us considerably damaged, this fragment is wonderfully well preserved.
Back in the 19th century, people knew about the existence of frescoes on the stone altar partition behind the iconostasis, yet it was only recently that it became possible to uncover and restore it and carry out thorough investigation. The northern part of the altar partition is now exposed to view. The frescoes embellishing it have never been renovated and therefore preserve all the distinctive features of the painter’s artistic manner.
Such frescoes on stone altar screens are typical of many 14th-16th century monuments. Perhaps, initially they made up a kind of additional row of the iconostasis but gradually became obscures by the icons of the lower row. They present half-size figures of monks-monastery founders, authors of monastery charters, and hermits. Conceived as part of the iconostasis, they are artistically close to the icons with their close painting manner, thorough elaboration of details and emphatically expressive visages. Superb artistic quality distinguishes the figures in the northern part, which were undoubtedly painted by the head of the team. All researches investigating the cathedral ascribe them to Dionysus. Although the frescoes have been studied for over a hundred years, there is no agreement among the researchers about the year of their production, with the dating varying from 1479 to 1515.
Apart from these fragments, which are few in number, the very system of painting dates back to the 16th century. It is known that before repainting the cathedral in the 17th century, the early frescoes were “transferred” and most of the compositions were repeated. Wall paintings in an Orthodox church mirror its symbolism, while bringing out and elucidating the main dogmas, and are closely related with the service. The motifs indispensably present in the church paintings of the cathedral are noted for their clear-cut, well-thought-out and lucid compositions. The upper part of the cathedral is taken up by illustrations of the Gospel - church feasts on the vaults, and parables and miracles in two upper rows on the walls. Their arrangement corresponds to the sequence of services held during the year. The next two rows present the life of the Holy Virgin and illustrations to the solemn singing in Her honor, the great chants, associated with the consecration of the church. The chanting cycle first appeared in Russian monumental painting somewhere the 15th and 16th centuries when Russia began to consider itself as the successor of Constantinople, as “The Land of the Holy Virgin”. The ideological trends of the time are also reflected in the frescoes of the lower row. Presented here are huge pictures showing the seven Ecumenical Councils in the 4th-7th centuries, which formulated the main Christian dogmas and fought heresy.
Over a hundred figures of martyrs and warriors, among them the Russian princes Vladimir, Boris and Gleb, are painted on the pillars, which support the church vaults just as the saints supported Christian faith with their life and martyrdom. In general, the frescoes of the cathedral are among the brightest illustrations of the political and ideological views of the nascent Russian autocracy.
The frescoes were cleaned and washed for each coronation ceremony. Early in this century the over paint was removed but the original painting was again renovated and the background was gilt. Restoration work was continued in 1960...85. The over paint was mostly removed yet the remaining repetitions, gilt of later periods and numerous refurbishing of damaged spots prevent comprehensive appreciation of the 17th century painting manner. It is only in the chancel where frescoes were first discovered in 1985 and preserved in their original shape that individual compositions give one an idea of the brightness decorative value, succulence of pure colors and thorough modeling of 1642-1643 paintings.
The restoration work started in 1910 assumed particular scope in the first ten years following the revolution, discovering under the metal settings and later over paint a rich collection of early icons. Thus, 12th-17th century icons of all trends and schools known in Russia, as well as works by Byzantine and Balkan artists were found.
В 1947 бригадой художников во главе с Н.М.Зиновьевым выполнена реставрация фресок ("Владимирская Богоматерь", "Собор апостолов", "София премудрость Божия и Отечества").
Матвеев М.
Осипов С. (Поспеев)
Паисеин И.
Савин Б.
Господь Саваоф
Пантократор
[1180 c. 127] - фрагмент, ч/б
Сорок мучеников севастийских
Спас Нерукотворный
мощи московских митрополитов
собор Успенский
риза Господня
История обретения ризы и положения её в Успенском соборе Московского Кремля раскрыта в двух ярусах фресок в Ризположенском приделе Ильинской церкви в Ярославле.
рака с мощами патриарха Гермогена, канонизированного в 1913, прославившегося непримиримым отношением к польским интервентам, захватившим Кремль в начале 17 в., и принявшего от них мученическую смерть
частица ризы (одежды) Христа, подарок русскому царю от иранского шаха Аббаса
Моление св. Алексия у гроба митрополита Петра в Успенском соборе перед поездкой в Орду
внешний вид
патриаршее место [1970 c. 562]
площадь [4462 c. 108]
Площадь в Кремле
Площадь перед Успенским собором в Московском Кремле
Рака митрополита Ионы
Рака митрополита Ионы (с другой стороны)
С Новым годом!
Царь Алексей Михайлович и Никон, архиепископ новгородский, у гроба чудотворца Филиппа, митрополита московского
монета юбилейная 1 р.
открытка
С Новым годом!
...обряд, который становится известным только со времени Иоанна IV, хотя, быть может, был введен у нас гораздо прежде, совершался в неделю ваий. Пред литургиею из Успенского собора в Москве выносили большое дерево (вербу), увешанное плодами, утверждали его на санях или на колеснице и везли медленно. Под деревом стояли пять малых певчих в белой одежде и пели священные песни. За деревом следовали многие юноши с зажженными свечами, потом хоругви и иконы, далее священники, числом более ста, еще далее бояре и сановники, наконец митрополит и государь. Митрополит ехал верхом на осле, а государь шел подле и, держа в одной руке вербу, другою вел за конец повода осла, которого держал под уздцы боярин. Митрополит, сидя на осле, левою рукою поддерживал на своих коленах Евангелие, а в правой имел святой крест, которым осенял на обе стороны. Несметные толпы народа спешили расстилать на пути митрополита свои одежды, сопровождая эту церковную процессию, которая тихо двигалась вокруг всех главных церквей Кремля и наконец возвращалась в Успенский собор. Здесь митрополит совершал литургию, а по окончании ее предлагал в своих палатах для государя и других знатных лиц обильную трапезу и подносил государю дорогой денежный поминок.
...крестные ходы совершались из местных семи московских соборов в главный кафедральный Успенский собор совершались только три раза в год: в неделю всех святых, в понедельник Светлой седмицы и в неделю пред Воздвижением. Во все эти три дня священники приходских церквей, причисленных к тому или другому из местных московских соборов, отпев каждый вечерню в своей церкви, шли вместе с прихожанами в свой собор, где также отправляема была вечерня местным священником. По окончании ее поднимали кресты и хоругви и поповский староста, взяв в руки крест, начинал молебен и вместе со всеми собравшимися священниками и их прихожанами совершал крестный ход в Успенский кафедральный собор; во время хода продолжали петь молебен и все православные имели в руках свечи. Дождав окончания вечерни в кафедральной церкви, поповский староста со своим Собором начинал петь посреди церкви стих: "Радуйся, Двере Божия"; диакон говорил ектению: "Помилуй нас, Боже", кадил иконы, священнослужителей и весь народ; староста произносил отпуст и подносил митрополиту или другому присутствовавшему владыке крест. Митрополит, приложившись ко кресту, благословлял старосту и всех пришедших с ним священников и народ и отпускал их. И они тем же крестным ходом с пением молебна возвращались в свою соборную церковь, из которой после отпуста расходились в свои дома.
Голубцов А.П. Чиновники Московского Успенского собора и выходы патриарха Никона. - М., 1908.
Описи Московского Успенского собора, от начала XVII века по 1701 год включительно. Русская историческая библиотека, издаваемая археографическою комиссиею, т. III. - СПб, 1876, с. 339 - 340.
Успенский собор Московского Кремля. - М., 1971. - 144 с., 96 ил.
Успенский собор Московского Кремля: Сб. статей. - М., 1985. - 264 с.
Христианство в искусстве - Иконы, фрески, мозаики
|